logo.
Hem
Senaste nytt
Om föreningen
Förvaltningen
Stambytet
   Tidsplanen
   
Kontaktpersoner
   Hur går det till?
   Nycklar
   Bo i lägenheten
   WC, dusch och kök
   Skogstoa
   Inplastning
   Handdukstork
   Vatten och avlopp
   Kök
   Standard
   Tillval
   Tvättmaskin
   Kostnaden för tillval
   Etapp 5
   Hyresnedsättning
   
Stambytet
På denna sidan hittar du information om stambytet som just nu pågår i våra två hus.
Stambytet är uppdelat i fem etapper.

Tidsplanen

Etapp 1: 7 januari 2014-mars 2014 (3:or och de två femmor som ligger på våning 9 i 64:an, föreningslokalen).
Etapp 2: 17 mars 2014-juni 2014 (4:or och de två sexorna som ligger på våning 9 i 64:an)
Etapp 3: 4 augusti 2014-oktober(4:or och de två sexorna som ligger på våning 8 i 62:an)
Etapp4: 8 september 2014-december 2015 (3:or och de två femmor som ligger på våning 8 i 62:an)
Etapp 5: Rör i källarutrymmen (berörda ägare till källarutrymmen kommer att kontaktas så att dessa kan utrymmas)
Eventuellet etapp 6: Affärslokaler

Här hittar du anslaget som sitter i portatna där det står om etapper och preliminär tidsåtgång per etapp.


Till sidans topp

Kontaktpersoner
Entreprenören som gör stambytet heter PW Bad & Bygg AB. Om du har några frågor angående den tekniska delen av stambytet kan du ringa Peter West på 08-409 09 99. Till styrelsens hjälp har vi även en projektledare från Restate: Madeleine Wirmark (08-402 10 22). Har du frågor angående ekonomi eller administration vad gäller stambytet kan du kontakta någon i styrelsen via mail eller per telefon (se information i Månadsbrevet).

Innan du kontaktar styrelsen eller Peter West rekommenderar vi dig att läsa igenom nedanstående. Styrelsen har här försökt skriva ner det som kan var bra att veta i samband med stambytet. Vi kommer komplettera nedanstående allt eftersom vi märker vilka frågor som uppkommer.

Entreprenör:
Peter West, PW Bad & Bygg AB
08-409 09 999
peter.west@jwbab.se

Projektledare/Byggledare:
Madeleine Wirmark, RESTATE Bjurfors Isaksson Brolin AB
08-402 10 22
madeleine@restate.se

Styrelsen för BRF Lisö1
info@liso1.se

Till sidans topp

Hur går det till?
I föreningslokalen finns en utställning med de möbler och material som ingår i standarden och vilka tillval man har möjlighet att välja till.

Peter West besöker respektive lägenhet och gå igenom mer i detalj vad som kommer att göras i din lägenhet. Ni fyller då i tillvalsblanketten tillsammans. Kostnaderna för tillvalen står bostadsrättsägaren respektive hyresrättsinnehavaren för själv. Det som ingår i standarden står föreningen för.


Här finner du tillvalsblanketten sidan 1 och sidan 2. Det har även gått ut information till de som berörs av etapp 1 och denna finner du här och här.

Till sidans topp

Nycklar
I samband med stambytet måste entreprenören Peter West Bygg AB ha tillgång till alla lägenheter i respektive etapp. Enligt föreningens stadgar § 9 har företrädare för föreningen rätt att få komma in i lägenheten när det behövs för tillsyn eller för att utföra arbete som föreningen står för. I respektive etapp byts därför låskolven på dörrarna så att entreprenören kommer in i lägenheterna. Du får under din etapp därför en ny nyckel. Din nyckel går bara till din lägenhet men entreprenören har en nyckel som fungerar i alla lägenheternas lås.

Till sidans topp

Bo i lägenheten under stambytet
Boende som har hemtjänst eller personliga assistenter behöver kontakta sin biståndshandläggare för att informera om att stambyte ska ske i lägenheten. Eftersom det sker låsbyte under stambytet måste hemtjänsten och assistenterna få tillgång till nya nycklar.

Det normala är att man bor kvar i lägenheten under stambytet. Hyresgäster med särskilda behov behöver ha läkarintyg för att få bo i en annan lägenhet under stambytet. Kontakta styrelsen i tid om så är fallet. Det tar nämligen tid att skaffa ersättningslägenheter.

Till sidans topp

Gemensamma toaletter, duschar och kök
Boende i de lägenheter som stambyte sker i kan använda toaletter och dusch i boden utanför 62:an. Det finns även en toalett på ÖK i 64:an. I föreningslokalen kan man nyttja dusch och toalett men även köket för att laga mat och diska. Tänk på att dessa utrymmen är gemensamma och att du ska städa upp efter dig. Lämna dusch, toaletter och kök så som du själv skulle vilja finna dem. Endast två gånger i veckan städas toaletterna av det företag som sköter städningen av våra gemensamma utrymmen. Ta med dig egna handdukar till köket, toaletten, duschen. Toalettpapper, flytande tvål och toalettborste (så du kan städa upp efter dig) kommer föreningen se till att det finns på toaletterna i 64:an. I boden utanför 62:an är det entreprenören som står för städning och underhåll. Städa dock upp efter dig när du varit där, för allas trevnad.

Till sidans topp

Skogstoa
Bostadsrättsinnehavare kan hyra en så kallad Skogstoa. Hyresgäster tilldelas en Skogstoa under stambytet. Bostadsrättsinnehavare med läkarintyg tilldelas en Skogstoa gratis. Bostadsrättsinnehavare står själv för kostnaden. Kostnaden för hyresgästers skogstoa faller på föreningen. Man ringer själv och beställer den och meddelar dem ert namn och lägenhetsnummer samt uppger BRF Lisö1. Du når Skogstoa på telefon 08-527 479 70. Leverantören tömmer Skogstoan ca 1 ggr/vecka.

Till sidans topp

Inplastning
Entreprenören rekommenderar de boende att använda lakan för att täta kring dörrar. Entreprenören kommer dock att tillhandahålla byggplast och tejp för de boende som vill använda detta för att förhindra dammspridning i bostaden. Om boende vill ha hjälp att få upp detta kan entreprenören bistå med hjälp. De märken som eventuellt kommer att uppkomma när tejpen tas bort ersätts inte av entreprenören. Om man ändå ska tejpa och om det är en frekvent använd dörr så rekommenderar entreprenören en slags plast med dragkedja, en så kallad avskiljningsdörr, zipper door, dammskyddsdörr. Sådana finns på bland annat Biltema eller Jula och kostar drygt 100 kronor.

Till sidans topp

Handdukstork
Då befintligt element i badrummen tas bort så kommer det att ersättas med en oljefylld eluppvärmd handdukstork. Uppvärmningen av badrummen kommer därmed att påverka din elräkning och du kan själv välja ifall du vill ha handdukstorken på eller av. Kostnaden av uppvärmningen av badrummen innan stambytet fördelas proportionellt efter lägenheternas storlek (precis som övrig uppvärmning av lägenheterna). Föreningens kostnad kommer alltså att bli lägre och detta påverkar den avgift som bostadsrättsinnehavare betalar idag. Så istället för att man betalar uppvärmningen av badrummet via sin avgift till föreningen betalar man den via sin elräkning.

Till sidans topp

Vatten och avlopp i kök och terrasser
Vattnet och avloppet i de lägenheter som berörs av stambytet kommer att vara avstängt under ca 6 veckor i köket och i ca 12 veckor i badrummet/toaletten. De lägenheter som har terrasser får heller inte använda de avlopp som finns där under de 12 veckorna.

Till sidans topp

Kök
Ett kök på varje våningsplan kommer att få några skåp bortmonterade för att entreprenören ska kunna komma åt stammen. Exakt placering av stammen vet man först när man har börjat att riva eftersom det inte alltid är byggt exakt enligt ritningen. Entreprenören kommer att visa vilka skåp som troligen blir aktuella för bortmontering före respektive etappstart.

Till sidans topp

Standard
Standard är de vita 15x15 kakelplattorna (vägg) och 10x10 klinkerplattorna (golv) som sitter ovanför standardkaklet i utställningen (finns att välja i flera olika kulörer). Om man väljer standardkaklet samt en av standard klinkerplattorna så kostar det ingenting för den boende.

Det ingår också ett badkar eller ett duschhörn men rundade dörrar (båda finns att se i utställningen).

Vidare ingår ett spegelskåp med spotlights (finns i utställningen) samt ett handfat och WC-stol. Självklart ingår också engreppblandare till tvättstället, badkarsblandare alt duschblandare och duschset (slang+handdusch+stång), krokar och toalettpappershållare. Allt ska finnas i utställningen.

Entreprenören kommer att gå igenom valen med de boende före etappstart.


Till sidans topp

Tillval
Kommoden (=skåpet under handfatet) är tillval. Även golvvärme är tillval.
Tillval är också alla övriga kakel och klinkerplattor som finns i utställningen. För dessa plattor tillkommer en kostnad. Denna kostnad består av materialkostnad då plattorna är betydligt dyrare än standardplattan samt en merkostnad för arbetet (då det tar längre tid/är mer komplicerat/kräver bättre underarbete). Plattorna och allt arbete ska entreprenören ge garanti på och därför är det inte möjligt att köpa plattor av sämre kvalitet. (plattor av sämre kvalitet och till lägre pris finns ex på Bauhaus, Hornbach etc).

Till sidans topp

Avsättning för tvättmaskin ingår i standarden
För att få ha en tvättmaskin så krävs det enligt nya regler att man har en avsättning för detta, med detta menas ett eget avlopp för tvättmaskinen. Det som ingår i standarden vad gäller tvättmaskin är avloppet samt ny el och vatten som är inspårat i väggen bakom tätskikt och kakel, en sk osynlig dragning.

Styrelsen har bestämt att varje lägenhet ska utrustas med avsättning för tvättmaskin. Det går nämligen inte att i efterhand montera in ett separat avlopp för tvättmaskinen utan att göra om hela badrummet. För att göra en ny golvbrunn så måste man bila upp golvet och därmed är tätskiktet förstört och man måste då göra om i hela utrymmet (tätskikt och kakel/klinker) för att det ska bli tätt och för att försäkring skall gälla.

För montering av gammal befintlig tvättmaskin alternativt en ny tvättmaskin kostar 525kr i installationskostnad och denna kostnad står lägenhetsinnehavaren för (oavsett om man är hyresgäst eller bostadsrättsinnehavare).


Till sidans topp

Kostnaden för tillval
Kostnaden för tillval står lägenhetsinnehavaren för, oavsett ifall du är hyresgäst eller bostadsrättsinnehavare. Det finns för bostadsrättsinnehavare möjlighet att använda sig av ROT-avdraget. Denna möjlighet finns dock inte för hyresgäster (se Skatteverkets hemsida).

Här följer ett exempel på hur ROT-avdraget fungerar:

Om man väljer plattor som är Tillval och dessa kostar 12 000 kronor får man enligt branschreglerna använda sig av ROT-avdraget för max 60% av totalkostnaden (man antar att 60% av tillvalskostnaden är arbetskostand och 40% är materialkostnad). ROT-avdraget är 50% av arbetskostnaden men maximalt 50 000 kronor per år och ägare.
Total kostnad för tillvalet är 12 000kr. 60% av 12 000kr är 7 200kr. 50% (ROT) av 7 200kr är 3 600kr.
ROT-avdraget är alltså 3 600kr. Resterande del, 8 400kr + administrationsavgift på 625kr faktureras den boende. Entreprenören gör ROT-avdrag för den boende direkt till Skatteverket. Om det visar sig att den boende inte får göra ROT-avdrag på grund av för låg inkomst eller om man redan gjort avdrag och nått taket kommer Skatteverket kräva tillbaka pengarna i samband med deklarationen. För arbeten som utförs under 2014 kommer detta alltså att synas på din deklaration som du får på våren 2015 och som ska lämnas in den 2 maj 2015.

Till sidans topp

Källare inför etapp 5
Entreprenören kommer att kontakta de boende som har källarförråd som behöver tömmas/beredas tillträde.

Till sidans topp

Hyresnedsättning  och ersättning för ökad elkostnad för hyresgäster
Hyresgäster har rätt till hyresnedsättning i samband med stambyte. Nedsättningen av hyran är 40 % för de 12 veckor som du inte kan nyttja badrummet och ytterligare 20 % för de 6 veckor som du inte kan nyttja köket. Hyresnedsättningen kvittas mot hyran efter att stambytet är klart för den stam som din lägenhet tillhör. Vill du veta vad hyresnedsättningen blir för din lägenhet kontakta styrelsen på info@liso1.se. För hyresgäster i etapp 1 kommer troligen kvittning ske mot hyran i april och maj.

Om du som hyresgäst har fått en ersättningslägenhet under stambytet kommer ingen hyresnedsättning ske. Hyresnedsättning sker bara för de veckor som du bor i lägenheten under stambytet och därmed inte kan nyttja den fullt ut.

Hyresgäster kan också få ersättning för ökad elkostnad i samband med stambytet i din lägenhet. För att få ersättning för elkostnaden behöver styrelsen få en kopia på din elräkning för de veckor som stambytet pågår i din lägenhet samt för motsvarande period för ett år sedan. Därefter fattas beslut om hur mycket ersättning för el som du får. Eftersom fakturan för elen kommer i efterhand sker ersättningen i efterhand. Kontakta styrelsen på info@liso1.se om du har några frågor angående elkostnaden.

Till sidans topp

Kontakta oss

Styrelsen når du lättast genom att skicka ett mail till info@liso1.se. Se Månadsbrevet för kontaktuppgifter till styrelsemedlemmar. Du är alltid välkommen att tala med oss i styrelsen.

Felanmälan

Felanmälan sker enklast genom föreningens växel som har telefonnummer 08–744 44 33. Vid akuta åtgärder efter kl 16.00 på vardagar samt på helger ringer du 08-744 09 50 (du kommer då till jouren). Du kan också göra felanmälan via vår tekniska förvaltares hemsida - www.driftia.se. Ange alltid namn och lägenhetsnummer vid felanmälan. Varje felanmälan gör föreningen till en ännu bättre plats att bo på!

Störningsjouren

I husskriften står det om störande ljud och vad som gäller. Störningar i form av hög musik, ljud från tvättmaskiner eller av att man borrar, spikar eller sågar får inte förekomma efter kl 20 och inte före kl 08. Mycket störande ljud som kan komma av reparationer eller ombyggnader får bara förekomma mellan kl 8 och 17 på vardagar (10-17 på helger). Det får inte vara några störande ljud från fester efter 22.

Känner du att att en granne stör dig och att du själv inte har möjlighet att säga till kan du ringa vår störningsjour (SSG) på telefonnummer 010-333 33 33.



Hem | Senaste nytt | Om föreningenFörvaltningen
För förslag, frågor eller problem angående hemsidan kontakta webansvarig.
Copyright 2014 BRF Lisö1